جلسه ی سوم
توییتر
در میان شبکه های اجتماعی کمترین شبکه ای که با ان آشنایی داشتم شبکه اجتماعی توییتر بود و این موضوع درحالی بود که از شبکه اجتماعی توییتر در همه فضای مجازی سخن به میان امده و یا توییت هایی از ان در فضای مجازی منتشر شده بود همین موضوع کنجکاوی من را برای پیدا کردن کردن اطلاعات بیشتر در مورد این شبکه اجتماعی افزایش داد
توییتر یک شبکه اجتماعی و یک سرویس ارائه دهنده میکرو بلاگ است که به کاربران خود اجازه میدهد تا در قالب ١٤٠ کاراکتر، پیام متنی خود را که ارسال یا به اصطلاح توییت (tweet) کنند. به هر پستی که در توییتر ارسال میشود اصطلاحا توییت و به عمل آن توییت کردن گفته میشود.در نگاه اول توییتر هم یک شبکه اجتماعی مانند سایر شبکههای اجتماعی است اما به جرات میتوان گفت در کارکرد، توییتر قویترین و سریعترین «رسانه اجتماعی» است. سرعت انتشار اخبار در هیچ رسانهای اعم از رسانههای صوتی و تصویری و دیجیتال به اندازه توییتر نیست. اگر در فاصله ۴۰۰ کیلومتری تهران زلزله شدیدی اتفاق بیافتد به احتمال زیاد پیش از آنکه لرزش آن در تهران احساس شود خبر زلزله در توییتر منتشر و پخش شده است. این اتفاق، مثالی از سرعت بالای انتشار اطلاعات در توییتر است که هر روز اتفاق میافتد، از همین رو هرچند توییتر هم مثل هر شبکهی دیگری می تواند ابزار انتشار محتوا و معاشرتهای شخصی و صرف وقت باشد اما بیشاز هر رسانه دیگری حاوی اخبار و تاثیرگذار در جریانات سیاسی و اجتماعی دنیاست.
در ابتدا شاید هیچکس باور نمیکرد سایتی که قرار است تنها یک کار ساده انجام دهد این چنین طرفدار پیدا کند به طوری که سیاستمداران، ثروتمندان، مشاهیر، کمپانیها و به طور کلی هر کسی که نانی از ارتباط با مخاطبان میخورد اعلام کند که در توییتر اکانت ایجاد کرده است و این نشان دهنده نفوذ این شبکه ی اجتماعی در اذهان عمومی را دارد محبوبیت فوق العاده بالای توییتر میان کاربران ایرانی، تردیدی برایمان باقی نگذاشته بود که به زودی شاهد عرضه نمونه های ایرانی این شبکه اجتماعی باشیم و هم اکنون یکی از شبکه های اجتماعی که به تقلید از توییتر به صورت نمونه ی ایرانی ان عرضه شده است با نام یادسا در حال فعالیت است
توییتر علاوه بر پست های روزانه و اشتراک گذاری افکار منبع مهم و کاربردی در دست پژوهشگران هم قرار گرفته زمانی لازم بود پژوهشگران برای تحقیقات جامعهشناسی، با زحمت فراوان با ترتیب دادن نظرسنجیهایی روی توده مردم، کار خود را پیش ببرند. اما با همهگیر شدن شبکههای اجتماعی، آنها یک منبع اطلاعاتی ارزشمند پیدا کردهاند و گاهی میتوانند به اطلاعاتی در آنها دست پیدا کنند، که با هیچ تحقیق روتینی نمیشد به آن دست پیدا کرد.از آنجا که همیشه مردم در همه روزها و ساعات، در توییتر به ابراز نظر میپردازند و خیلی وقتها هم اطلاعات جغرافیایی کاربران مشخص است و معلوم است که از کجا توییت میکنند، از لحاظ نظری امکان دارد که کلیدواژههایی را مشخص کرد و بر اساس آنها مشخص کرد که مردم یک منطقه چقدر شادند یا افسرده
و اما یکی از بزرگترین معایب این شبکه اجتماعی برای کاربران ایرانی فیلتر بودن ان است توییتردرایران هفت سال است که فیلتر شده است و میتوان اینگونه ادعا کرد که اگر فیلتر توییتر برداشته شود بدون شک محبوبیت و فعالیت کاربران ایرانی در توییتر حتی از شبکه های مجازی محبوب و پرکاربردی چون تلگرام هم بیشتر خواهد شد